درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

بسم الله الرحمن الرحیم
من سعید کریم پور دانشجوی دکتری رشته الهیات (شاخه ادیان و عرفان) علاقه مند به تحقیق و مطالعه در زمینه تاریخ ادیان هستم و این وبلاگ را برای اطلاع رسانی در زمینه کتابهای خود و برقراری ارتباط بیشتر با محققان و پژوهشگران این حوزه ایجاد کرده ام. از نظرات و نقدهای سازنده دوستان استقبال می کنم و آن را موجب ارتقاء سطح آگاهی خود و جامعه پژوهشگران کشور می دانم.

آخرین نظرات

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

سرانجام، کتاب «متن کامل طومارهای بحرالمیّت» با ترجمه بنده، از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد. مشکلاتی که سبب هفت سال وقفه در نشر این کتاب شد، و مسائل فنی مربوط به نوشته های روی جلد و صفحه شناسنامه کتاب، داستانی دارد که باید این زمان بگذاشت تا وقت دگر. خوشبختانه متن کتاب، از جهت دقت ترجمه، دوبار در طی این هفت سال، به طور کامل بازبینی شده و از نظر بنده (مترجم کتاب)، در نهایت دقت است. کتاب علاوه بر 100 صفحه مقدمه نویسنده (پروفسور گزا ورمش)، حدود 50 صفحه مقدمه نیز از سوی مترجم دارد که حاوی نکاتی است که مؤلف به دلایلی در مقدمه خود نیاورده است، مثل ارائه اطلاعاتی درباره اسنیان از منابع تاریخی، بررسی تطبیقی طومارهای بحرالمیت و قرآن، ارائه سرگذشت فرقه یهودی بحرالمیت بر اساس مضامین و اشارات خود طومارها و...

درباره طومارهای بحرالمیت بسیار گفته و نوشته اند. این طومارها، متعلق به یک فرقه مرموز یهودی در آغاز عصر مسیحیت هستند که اگرچه همگی از راهبان و زاهدان عصر خود بودند اما در سکونتگاه دورافتاده خود در بیابانهای قمران در ساحل بحرالمیت، تشکیلاتی بسیار سازمان یافته برای خود داشتند. در حدود سال 70 میلادی که تیتوس سردار رومی با لشکری عظیم به فلسطین حمله کرد، پیروان فرقه تمام آنچه که از باورها و آداب و  رسوم و تفاسیر خود از کتاب مقدس بر طومارهایی چرمی نوشته بودند، از بیم آنکه مبادا در این حمله نابود شود، درون خمره هایی سفالی گذاشته و در کنج غارهای واقع در منطقه کوهستانی قمران پنهان کردند به این امید که روزی دوباره بازگشته و آنها را بردارند، اما حمله تیتوس چنان سهمگین بود که فرقه را به کلی متلاشی کرد، به طوری که هیچ کس از اعضای فرقه باقی نماند تا برای برداشتن طومارها برگردد. طومارها مدت دوهزار سال در دل غارها باقی ماند، تا سرانجام در زمان ما، حدود سال 1946 میلادی، دست سرنوشت دوباره آنها را پیش چشم بشر امروزی قرار داد. عقیده غالب دانشمندان، این است که فرقه ای که طومارها را نوشتند، همان گروه مشهور اسنیان بوده اند که در آثار مورخانی همچون یوسفوس و فیلو و پلینی به آنها اشاره شده اما از خودشان، تا زمان ما که طومارها کشف شدند، هیچ سند و نوشته ای بر جای نمانده بود و بسیاری از زوایای زندگی آنها در بوته ابهام بود. کشف این طومارها، پرتو درخشانی بر زوایای مبهم سرگذشت این فرقه مرموز افکند و علاوه بر آن، جزئیات بسیار مهمی را از تاریخ پر فراز و نشیب یهودیت روشن نمود، و ضمناً اسراری را از نخستین مراحل پیدایش آیین مسیحیت و همچنین حقایقی مکتوم از رابطه آیات قرآن با متون یهودی را نیز آشکار ساخت. این طومارها، همچنین قدیمیترین نسخه های عبری موجود از کتاب مقدس یهود (تورات و تنخ) نیز محسوب میشوند. به همین سبب، دانشمندان  این طومارها را «بزرگترین کشف کتاب مقدسی قرن بیستم» برشمرده اند

این کتاب را پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در آخرین روزهای سال 1397 و با حجم حدود 800 صفحه منتشر کرده است.

اکنون (تیر ماه 1399) این کتاب به چاپ دوم رسیده است. ویرایش مختصری هم دارد که عمدتاً در مقدمه مترجم است. برای تهیه کتاب باید با فروشگاه انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی در زیر پل کریمخان تهران تماس بگیرید: 88317192-021. آدرس: تهران، میدان هفت تیر، زیر پل کریمخان، بین خیابان ایرانشهر و سپهبد قرنی، پلاک 176.

انتشارات اندیشه احسان در میدان انقلاب هم گاهی کتابهای پژوهشگاه را عرضه میکند. آدرس: تهران، میدان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، پاساژ فروزنده، طبقه همکف، واحد 317. (تلفن: 66466001-021).

تازه ترین خبر اینکه، این کتاب امسال (1399) در بیست و هفتمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی به عنوان کتاب برگزیده (کتاب سال دانشجویی) در بخش ترجمه و تاریخ انتخاب شده است.

در زیر عکس جلد، عکس صفحه ای از چاپ دوم مقدمه مترجم که توضیحاتی درباره نامگذاری طومارها به آن افزوده شده، در اختیار خوانندگان گذاشته میشود.

متن کامل طومارهای بحرالمیت-ویراست دوم

 

 

دریافت

۱۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۸ ، ۰۲:۱۲
سعید کریم پور