درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

بسم الله الرحمن الرحیم
من سعید کریم پور دانشجوی دکتری رشته الهیات (شاخه ادیان و عرفان) علاقه مند به تحقیق و مطالعه در زمینه تاریخ ادیان هستم و این وبلاگ را برای اطلاع رسانی در زمینه کتابهای خود و برقراری ارتباط بیشتر با محققان و پژوهشگران این حوزه ایجاد کرده ام. از نظرات و نقدهای سازنده دوستان استقبال می کنم و آن را موجب ارتقاء سطح آگاهی خود و جامعه پژوهشگران کشور می دانم.

آخرین نظرات
۰۶ فروردين ۹۴ ، ۰۱:۲۳

بشارات قابل استناد در عهدین

بشارات قابل استناد در عهدین


ضمن تشکر از مطالعه وبلاگ بنده و گذاشتن نظرات خود در آن، متوجه شدم که در پیامی از من درخواست شده که اولا بشاراتی را که از نظر من در تورات و انجیل قابل تطبیق بر پیامبر اسلام است ذکر کنم، و ثانیاً درباره اسناد ایگال یادین در طومارهای بحرالمیت نظر خود را بگویم. در اینجا به اختصار پاسخ سوالات شما را مینویسم هرچند همین مختصر هم نسبتاً طولانی شده است، که البته خواهید بخشید

اولاً، به عنوان کسی که بیش از بیست سال درباره موضوع پیامبر موعود به خصوص در تورات و انجیل تحقیق کرده و تقریباً تمام اسناد و مدارک تاریخی و تمام کتابها و مقالات دانشمندان مختلف اعمّ از مسلمان و غیرمسلمان را به زبانهای مختلف دیده و به دقت مطالعه کرده ام، به اطلاع شما می رسانم که در تمام تورات و انجیل فقط دو بشارت هست که میتوان آنها را با دقت نسبتاً خوبی بر پیامبر اسلام تطبیق داد، که عبارتند از بشارت تورات (تثنیه 18: 15) و بشارت انجیل (یوحنا 14: 26) که اینها همان دو بشارت معروفی هستند که موضوع ظهور پیامبری در آینده را به صراحت بیان کرده اند. به جز این دو بشارت، سایر عبارات و جملاتی که از عهدین نقل شده هیچ کدام قابل استناد نیست، یعنی یا اصلاً بشارت نیستند و ربطی به پیامبر اسلام ندارند (مثل بشارت معروف کوه ساعیر و فاران در تثنیه 33: 2) یا آنکه آن قدر مبهم و کلی هستند که نمیتوان ارتباط روشن و قطعی بین آنها با پیامبر اسلام نشان داد و به همین دلیل نمیتوان از آنها برای احتجاج با اهل کتاب استفاده کرد مثل بشارت معروف خرسوار و شترسوار در کتاب اشعیای نبی 23: 7. به همین دلیل، من هم در کتاب خود، ادیان ابراهیمی و مسأله پیامبر موعود فقط همان دو بشارت فوق الذّکر را مبنای استدلال قرار داده ام و هیچ اشاره ای به بقیه نکرده ام، هرچند بشارت فاران را به دلیل شهرت زیاد آن و نیازی که به روشنگری درباره اش احساس میکردم با توضیحات مفصل به صورت پیوست در انتهای کتاب آورده ام. بر خلاف سایر بشارتها (که اغلب ساختگی هستند) دو بشارتی که از تورات و انجیل اشاره کردم بسیار قابل اعتماد هستند و می توان با دقت خوبی آنها را بر پیامبر اسلام تطبیق داد، و به همین دلیل فکر میکنم اگر ما مسلمانان بیشتر بر همین دو بشارت تمرکز کنیم و نکات آنها را خوب یاد بگیریم و در مباحثه با غیرمسلمانان استفاده کنیم، نتایج خیلی بهتری خواهیم گرفت تا آنکه بخواهیم بر جملاتی که ظاهراً فکر میکنیم بشارت اند اما در واقع نیستند اصرار داشته باشیم. همان دو بشارت که عرض کردم برای مقصود ما کفایت میکنند و ما نیازی به بشارتهای ساختگی نداریم. کتاب بنده را که حاصل بیش از بیست سال تحقیق من است و سعی زیادی شده که منطبق بر قواعد دقیق علمی باشد مطالعه بفرمائید، مسائل پشت پرده زیادی برایتان روشن خواهد شد دقت علمی این کتاب در حدی هست که بتوانید به طور کامل به آن اعتماد کنید.

ثانیاً، خواسته بودید نظر خود را درباره آن اسنادی که در زمره طومارهای بحرالمیّت به دست آمده اند بنویسم. لازم است خدمت شما عرض کنم که چنان ادعایی به هیچ وجه صحت ندارد و در طومارهای بحرالمیت تا کنون هیچ سندی دیده نشده که حاوی نشانه های پیامبر اسلام باشد. اینکه عده ای گفته اند چنین طومارهایی وجود دارد در واقع ناشی از قرائت اشتباه بعضی از طومارهای عبری است. متأسفانه وقتی افراد غیرمتخصص به کارهای تخصصی همچون قرائت طومارهای بحرالمیت که خط و زبان آنها عبری و آرامی دوهزار سال پیش است اقدام میکنند نتیجه آن فقط ارائه اطلاعات غلط و گمراه کننده به خوانندگان است. طومارهای بحرالمیت همگی اکنون در دسترس محققان قرار دارند و مجموعه کامل آنها در سایتهای مختلف اینترنتی گذاشته شده و قابل دانلود می باشد، هم به صورت عکس از خود طومار و هم به صورت کتابهایی به زبانهای عبری و انگلیسی که ترجمه متن کامل طومارها را در بر دارند. هم اکنون دو ترجمه کامل انگلیسی و یک ترجمه کامل عربی از این طومارها در اینترنت موجود است و قابل دانلود می باشد که یکی از آنها عین عبارات عبری طومارها را با خط اصلی اش در بر دارد. در هیچ کدام از آنها چنان اسنادی که مورد ادعای مسلمانان است وجود ندارد، و طوماری که به عنوان طومار حاوی نشانه های پیامبر اسلام معرفی شده در واقع محتوایش غیر از آن چیزی است که سایتها و کتابهای مسلمانان ادعا کرده اند، و عباراتی که به عنوان نشانه خهای پیامبر اسلام از آن طومار نقل کرده اند وقتی با اصل طومار که به زبان عبری است و همچنین با ترجمه های معتبر انگلیسی و عربی آن مقایسه می شود آشکارا معلوم میشود که ناشی از قرائت اشتباه کلمات عبری آن می باشد. اگر این نقل قول درست بود و واقعاً نشانه های پیامبر اسلام مثل مهر نبوت و غیره در آن آمده بود مطمئن باشید که آن را طوری مخفی نگه میداشتند که هیچ خبری از آن به بنده و شما نرسد اما طومار مذکور و همچنین بقیه طومارها همگی در دسترس می باشند و نه تنها مخفی نیستند بلکه نسخه های عکسبرداری شده آنها و ترجمه های آنها در اینترنت در دسترس و در معرض دید عموم می باشند. خبری هم برای شما دارم: متن کامل طومارهای بحرالمیت را اینجانب به طور کامل با حواشی و مقدمه مفصل و با مقابله با اصل عبری آنها به فارسی ترجمه کرده ام و انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (که انجیل برنابا را از بنده به چاپ رسانده) ظرف چند ماه آینده منتشر خواهد کرد.
خوشحالم که افرادی مثل شما این گونه موضوعات را با علاقه دنبال می کنند. اگر از رشته تحصیلی و زمینه مطالعات خود اطلاعات بیشتری در اختیار من بگذارید شاید بهتر بتوانم در این قبیل موضوعات کمکتان کنم. لطفاً در پیامهای خصوصی خود حتماً ایمیلتان را برایم بگذارید تا امکان ارتباط فراهم شود. موفق و پیروز باشید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۶
سعید کریم پور

بشارات عهدین

نظرات  (۲)

۰۳ دی ۰۰ ، ۱۵:۵۲ امیرمحمد شاهوردی

سلام، در کتاب پیدایش به دوازده رئیس از نسل امساعیل وعده داده شده و میگن که منظور دوازده پسر اسماعیله اما ابن تیمیه میگه خیلی از یهودیان شیعه میشن بخاطری اینکه دوازده امام رو در کتاباشون می بینن ماسخ شما چیه؟ در مورد کتاب نبوئت هیلد هم نظرتون رو بگید که آیا قابل استناده یا نه، ممنون🌹.

پاسخ:
سلام. من کتاب ابن تیمیه را نخواندم ولی حرف باید مستند باشد تا ارزش و اعتبار داشته باشد (یعنی مثلاً نام برده باشد که کدام یهودیان اینها را نام دوازده ائمه شیعه دانسته اند و تعدادشان چند نفر بوده، و باید به مدارک مکتوب ارجاع بدهد). آیا ابن تیمیه در کتابش این یهودیان را نام برده و به منابع یهودی یا لااقل اسلامی به عنوان سند و مدرک ارجاع داده؟ یا نه از کسی نام برده و نه سند و مدرکی ارائه داده؟ اگر نام نبرده باشد و به مدرک ارجاع نداده باشد حرفش میشود ادعای بی سند و مدرک. و میدانید که حرف بی سند و مدرک ارزش اعتنا ندارد. متأسفانه ما همیشه عادت داریم که هر ادعایی را به صرف همسو بودن با عقاید خودمان جدی بگیریم. ضمناً ادعای زیاد بودن چنان یهودیانی که شیعه میشده اند هم جای تردید دارد. بارها میخوانیم یا میشنویم که خیلیها فلان عقیده یا نظر را دارند اما بعد که تحقیق میکنیم متوجه میشویم از تعداد انگشتان دست بیشتر نیستند. مثلاً در کتابهای جدلی مسلمانان، معمولاً میبینید که ادعا میشود یهودیان منتظر پیامبر اسلام بوده اند و اصلاً برای درک ظهور او به حجاز رفته اند؛ اما وقتی منابع تاریخی را بررسی میکنید، میبینید که هیچ سند و مدرکی برای این ادعا وجود ندارد. یا ادعا میشود که «بسیاری از» علمای یهود، معتقد بوده و میدانسته اند که فاران، مکه است. اما وقتی تحقیق میکنید، میبینید که در طول تاریخ از میان صدها و هزاران عالم یهودی، فقط سه یا چهار نفر به چنین چیزی قائل بوده اند.
ادعای اینکه دوازده نام پسران اسماعیل همان نام دوازده امام شیعه باشد هم دروغی بزرگ است. آیا ابن تیمیه هیچ گاه در کتابش نشان داده که این نامها شباهتی به نام ائمه شیعه داشته باشند؟ هیچ کدام از این نامها با نام ائمه شیعه شباهت ندارد. در زمان ما پژوهشگری در یک مقاله معروف با عنوان «نام دوازده امام در تورات» تلاش زیادی کرده که این ادعا را اثبات کند اما نهایتا ضمن اینکه نتوانسته همسانی هیچ کدام از این نامها را با نام ائمه شیعه اثبات کند، فقط توانسته نشان دهد که سه تا از این نامها در زبان عبری با «صفت» سه تا از امامان شیعه مترادف است (و نه با نام آنها)، تعدادی هم اگر حروف عبری شان را جابجا کنیم و نقطه هایشان را کم و زیاد و پس و پیش کنیم با نام یا صفت تعدادی از امامان «هم معنا» میشود (اما باز هم یکسان نمیشود) که در بعضی موارد با صفات کمتر مشهور آنها مترادف است نه با صفات مشهور آن ائمه، و تعدادی دیگر هم حتی با جابجا کردن حروف و نقاط، شبیه یا هم معنا با نامهای ائمه نمیشود که به نظر صاحب مقاله، نشان میدهد چقدر تحریف این نامها شدید بوده است که حتی با جابجا کردن حروف و کم و زیاد کردن نقطه ها هم نمیشود نام ائمه را از آنها استخراج کرد. بدیهی است که چون هیچ نسخه قدیمی از تورات وجود ندارد که پشتوانه نظر صاحب این مقاله باشد و ادعای این مقاله هم مبتنی بر تغییر دادن حروف و کم و زیاد کردن نقطه هاست و نه تکیه بر شکل فعلی نامها (که خود این کار عملاً یک تحریف محسوب میشود) که حتی با این روش هم باز نام تعدادی از پسران اسماعیل بر نام تعدادی از ائمه نامنطبق میماند، لذا مقاله مذکور و بالطبع، ادعایی که در آن مطرح شده، هیچ اعتباری ندارد.
نبودت هیلد هم کتابی قرون وسطایی است که در قرن شانزده یا هفده تألیف شده و هیچ اعتباری ندارد. تقریباً همزمان با انجیل برنابا جعل شده است (کلاً آن موقع، جعل نویسی کار رایجی بوده است). نویسندگان این کتاب، عمداً لحن آینده گویی را برگزیده اند (یعنی از افعال مستقبل استفاده کرده اند) تا به خواننده القا شود که اینها پیشگویی درباره آمدن اسلام است. نسخه هایی از متن کامل عبری آن در اینترنت قابل دانلود است. ضمناً محتوای این کتاب به شدت ضد اسلامی است و برای بدبین کردن یهودیان به پیامبر اسلام و خانواده او و کلاً دین اسلام نوشته شده است. متأسفانه بعضی از علمای یهود ایران در یکی دو قرن گذشته مثل ملاآقابابای جدیدالاسلام و حاج بابا قزوینی یزدی که به نسخه ای از این کتاب دست یافته بودند طبق دیدگاه و روحیات خودشان، ادعاهای آن را جدی گرفته و عبارات آن را طوری ترجمه کردند که به نظر رسد این کتاب واقعاً یک پیشگویی درباره اسلام است و از پیامبر اسلام و خانواده و دین او به نیکی یاد میکند. اما کسانی که عبری آرامی میدانند و میتوانند متن نسخه را به زبان اصلی بخوانند، میدانند که این ترجمه ها غلط هستند و تصوری که از آنها در ذهن مسلمانان ایجاد شده درست نیست و محتوای کتاب در واقع بدگویی از پیامبر است تا یهودیان مراقب باشند و به هیچ وجه به ایشان ایمان نیاورند.
موفق باشید

میشه کتب استاد را به صورت نسخه الترونیکی انتشار بدین.

پاسخ:
سلام به شما
تصمیم گیری برای انتشار کتابها به صورت الکترونیکی، با ناشران است. از کتابهای بنده، سفرنامه ماهوان به صورت الکترونیکی هم منتشر شده و شاید به مرور، بعضی کتابهای دیگر هم نشر الکترونیکی شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی