درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

بسم الله الرحمن الرحیم
من سعید کریم پور دانشجوی دکتری رشته الهیات (شاخه ادیان و عرفان) علاقه مند به تحقیق و مطالعه در زمینه تاریخ ادیان هستم و این وبلاگ را برای اطلاع رسانی در زمینه کتابهای خود و برقراری ارتباط بیشتر با محققان و پژوهشگران این حوزه ایجاد کرده ام. از نظرات و نقدهای سازنده دوستان استقبال می کنم و آن را موجب ارتقاء سطح آگاهی خود و جامعه پژوهشگران کشور می دانم.

آخرین نظرات

قرآن شناسی امامیه در پژوهش های غربی

این کتاب، در واقع مجموعه 10 مقاله از پژوهشگران معاصر غربی (از ابتدای قرن بیستم تا کنون) است که از زبانهای مختلف (انگلیسی، فرانسه، آلمانی و عبری) به فارسی ترجمه شده اند. ترجمه این مقالات، به عهده جمعی از پژوهشگران بوده که بنده نیز افتخار حضور در میان آنان را داشته ام.

بعد از مقدمه ویراستار و معرفی نویسندگان، بخشهای اصلی کتاب و مطالب آنها عبارتند از:

درآمد- جایگاه قرآن (با مقاله ای از پاول زاندر با عنوان: قرآن یا امام؟ نگاه شیعه امامی به قرآن)

بخش اول- تحریف و قرائات. شامل مقالات زیر:

   افزوده های شیعه به قرآن (ویلیام تیسدال)؛ قرآن شیعی: بازنگری در برداشتهای گلدزیهر (جوزف الیاش)؛ یادداشتی در باب بررسی قرآن شیعی (تاد لاوسن)؛ دگرخوانش ها و افزوده های شیعه امامیه به قرآن (مئیر بر- اشر)؛ مسأله تحریف قرآن در تفاسیر شیعه اثناعشری (راینر برونر)؛ جریانهای مختلف در آثار تفسیری شیعه امامیه متقدم (اتان کلبرگ)

بخش دوم- مصاحف. شامل مقالات زیر:

موادی برای قرآن (آرتور جفری)؛ متون مقدس معتبر در تشیع امامی متقدم (اتان کلبرگ)؛ کتاب فاطمه: قرآنی شیعی؟ (خالد سنداوی).

***

ترجمه مقاله آخر (کتاب فاطمه) به عهده اینجانب گذاشته شد و برای من جای بسی خرسندی است که اجازه یافتم در جمع اساتید بزرگواری که در تهیه این کتاب فعالیت داشتند حضور داشته باشم. این کتاب 300 صفحه ای را، همراه با کتاب دیگری که در واقع مکمّل آن است و «تفسیرشناسی امامیه در پژوهش های غربی» نام دارد (و می توان هر دو را به صورت دو مجلد از کتابی واحد نگریست) مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث قم در آغاز سال 1395 منتشر کرده است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۱

نظرات  (۸)

بسیار زیبا بود
پاسخ:
متشکرم
سلام و‌درود.
مبارک باشد.
چه عناوین ناجوری دارد مقالات.
پاسخ:
سلام بر شما.
 بله، شجاعانه انتخاب شده اند.
۳۱ تیر ۹۵ ، ۲۰:۳۵ ادیان و عرفانی
باسلام. و عرض ادب و تبریک به مناسبت قبولی حضرتعالی در مقطع دکتری .
بنده پیگیر نتایج دکتری بودم که اونجا اسم شما را دیدم و در اینترنت جستجو کردم. وجهت عرض تبریک و آشنایی اینجا خدمتتون رسیدم. امید که موفق و پیروز باشین. درضمن از ترجمه ها و کتابهای حضرتعالی نهایت استفاده را خواهیم برد.

پاسخ:
سلام و درود بر شما دوست گرامی. از کلمات محبت آمیز شما بسیار سپاسگذارم. فرمودید که هدفتان آشنایی است، کاش خود را معرفی فرموده بودید. هرچند، شمیم مهربانی و لطف که در کلمات شما پیداست آشناترین رایحه برای بنده است. با این حال، خوشحال خواهم شد اگر در گفتگوی بعدی، خود را معرفی بفرمایید.
من هم متقابلاً موفقیت شما را از خداوند خواستارم و امیدوارم که آثار بنده مورد توجه و پسند شما دوست بزرگوار قرار گیرد، و آشنایی بیشتر بنده با شما امکان بهره مندی از نظرات و دانش شما را برایم فراهم کند.
با امید توفیق روزافزون برای شما

۱۱ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۴۲ ادیان و عرفانی
با سلام و عرض ادب.
جسارتا یه سوال داشتم شاید درست نیست اینجا بپرسم چون برا خودم دغدغه هست می پرسم. چه عجب شما دانشگاه تهران را برا دکتری انتخاب نکردین؟
پاسخ:
سلام بر شما دوست گرامی و عرض ارادت خدمت شما
بنده در همین آزمونی که گذشت برای دانشگاه تهران هم شرکت کردم و علاوه بر آزمون عمومی  کلی، یک آزمون تخصصی همراه با مصاحبه هم دادم. اما دانشگاه تهران به طور کلی بعداً اعلام کرد که هیچ کس را پذیرش نمیکند. دلیلش را هم گفتند ظاهراً این است که کسی حدّ نصاب لازم از نمره آزمون تخصصی را کسب نکرده است. با توجه به اینکه تعداد منابع آنها برای آزمون تخصصی حدود 30 جلد کتاب بود که بعضاً 600 و 700 و 1500 صفحه حجم داشتند، توقع اینکه کسی بتواند از این حجم منابع چنان حدّ نصابی را که مد نظر آنان بوده بیاورد از نظر بنده انتظاری عجیب و بیجاست. چه کسی میتواند آن حجم انبوه منابع را بخواند و با چنان تسلطی سر جلسه امتحان برود که نمره حد نصاب را بیاورد؟! و این در حالی است که ما برای آزمون دانشگاه فردوسی مشهد فقط باید شش یا هفت جلد کتاب را میخواندیم. این است که به عقیده بنده، حرف آنها (مسئولین دانشگاه تهران) سخن گزافی بیش نبوده و حقیقت موضوع چیز دیگری بوده است که ما از آن اطلاع نداریم. با توجه به حاشیه های زیادی که دانشگاه تهران از جهات مختلف مذهبی و سیاسی دارد (خصوصاً رشته الهیات و ادیان و عرفان که همیشه مسئولین نسبت به آن حساسیت داشته اند) بنده از اینکه در اینجا پذیرفته نشدم چندان هم ناراضی نیستم، و ترجیح میدهم جایی درس بخوانم که اینهمه حواشی نداشته باشد. هدف بنده از تحصیل در این رشته، که با علاقه آن را دنبال میکنم، فعالیت علمی و مطالعه و پژوهش است و هیچ دلم نمیخواهد به خاطر زیاده خواهی و توقعات بیجای بعضی آقایان این هدف تحت الشعاع مسائل دیگر قرار بگیرد و با انواع و اقسام حاشیه سازی ها آمیخته شود.
با احترام

۱۳ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۵۵ ادیان و عرفانی
با سلام.
ممنون از صداقت و حسن نیت خوبی که دارین. امید که موفق و پیروز باشین.

پاسخ:
سلام مجدد. ممنونم، سپاس از لطف و محبت شما. بنده هم برای شما آرزوی موفقیت دارم.
۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۴۶ ادیان و عرفانی
سلام. جناب کریم پور عزیز برای مصاحبه دکتری ، نوع انتشارات( منظور اینکه کدوم انتشارت کتاب را چاپ کرده) برای امتیاز ترجمه کتاب تاثیر داره؟ یا زیاد مهم نیست؟
پاسخ:
سلام بر شما. راستش این را نمیدانم ولی به نظرم باید برای آنها مهم باشد. ناشری که هر کتابی را چاپ نمیکند و از جهت دقت در انتخاب کتابها برای چاپ، اعتباری کسب کرده است مسلماًباید به کتابی که توسط آن چاپ میشود اهمیت و امتیاز بیشتری داده شود تا کتابهایی که به دست ناشران غیرمتخصص چاپ میشوند. بنده از اساتید خود بارها توصیه به چاپ کتاب به وسیله ناشران متخصص و معتبر را شنیده ام، و گمان میکنم موقع بررسی رزومه هم به این موضوع اهمیت بدهند. اما باز هم تکرار میکنم که بنده در این مورد اطلاع چندانی ندارم و فقط گمان خود را عرض کردم.
سلام جناب کریم پور عزیز. خیلی خوشحال شدم که دیدم دکتری قبول شدید. جدا عرض میکنم واقعا حق شما بود با این همه مطالعه و زحمت و نگارش. من دیر به دیر فرصت میکنم به وبلاگتان سر بزنم ولی همیشه در وبلاگ شما چیزهای جدید یاد گرفتم بخصوص از کامنتها و پاسخهاتان به خوانندگان. امیدوارم کار روی وبلاگ را رها نکنید.متاسفانه فقط یک کتاب شما را توانستم تهیه کنم انجیل برنابا را ولی سایر کتابها را نه در بازارچه کتاب و نه در جای دیگر در تهران نیافتم. امیدوارم ناشران محترم درصورت امکان کتابها را در بازارچه کتاب انقلاب هم بفروش برسانند تا دسترسی آسان شود. با آرزوی سلامتی و توفیقات الهی
پاسخ:
سلام دوست گرامی
بسیار ممنونم از کلمات محبت آمیز شما، و بی تردید بنده در هر مقطعی که مشغول تحصیل باشم وظیفه اصلی خود را که گام برداشتن در جهت افزایش آگاهی و روشنی دانش برای خودم و همه هم میهنان عزیزم است فراموش نخواهم کرد و هرچه که هست، از برکت دعای خیر دوستان است. همچنین از اینکه یکی از کتابهای بنده را تهیه کرده و مطالعه میکنید تشکر میکنم.
اما در مورد کتابها، باید عرض کنم که برای تهیه آنها باید با ناشران تماس بگیرید چون مسئولیت نشر و پخش کتابها به عهده آنهاست. کتاب ادیان ابراهیمی را ظاهراً فقط میتوانید به صورت پستی از ناشر دریافت کنید. بقیه هم بعضاً چاپشان تمام شده و بعضی هم مثل انجیل برنابا (چاپ پژوهشگاه علوم انسانی) و کتاب تاریخ ارامنه ایران (انتشارات امیرکبیر) و کتاب باستانشناسی کتاب مقدس (انتشارات سبزان) به چاپ دوم رسیده اند.
باز هم از اینکه مرا مورد لطف قرار میدهید سپاسگزارم. نقدهای خود درباره محتوای کتابها را حتماً با بنده در میان بگذارید، و مطمئن باشید با دقت بررسی خواهم کرد. نقدهای علمی و منصفانه میتوانند نقش زیادی در ارتقاء سطح کتاب در چاپهای بعدی داشته باشند.
 با آرزوی توفیق برای شما.
سعید جان تبریکات بنده رو پذیرا باش
بابت تمام موفقیتها

پاسخ:
سلام به شما دوست و برادر عزیزم. از ابراز لطف شما بسیار ممنونم. خداوند دوستان خوبی چون شما را برای بنده نگه دارد
من هم متقابلاً موفقیتهای روزافزون شما را از خدای متعال خواستارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی