درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

بسم الله الرحمن الرحیم
من سعید کریم پور دانشجوی دکتری رشته الهیات (شاخه ادیان و عرفان) علاقه مند به تحقیق و مطالعه در زمینه تاریخ ادیان هستم و این وبلاگ را برای اطلاع رسانی در زمینه کتابهای خود و برقراری ارتباط بیشتر با محققان و پژوهشگران این حوزه ایجاد کرده ام. از نظرات و نقدهای سازنده دوستان استقبال می کنم و آن را موجب ارتقاء سطح آگاهی خود و جامعه پژوهشگران کشور می دانم.

آخرین نظرات

مقاله: بررسی و نقد فرضیه خاستگاه هاجری اسلام

(بخشی از نقد بر نظریه هاجریسم)



پاتریشیا کرون پژوهشگر دانمارکی و مایکل کوک محقق انگلیسی، که هر دو دانش‌آموخته دانشگاه لندن و شاگردان جان ونزبرو اسلام‌شناس مشهور انگلیسی هستند، در نظریه هاجریسم که بر اساس دیدگاهی برون‌دینی و با تکیه صرف بر منابع غیراسلامی ارائه کرده‌اند، مدعیات تازه‌ای را مطرح نموده‌اند که یکی از آنها موضوع معرفی یک خاستگاه هاجری برای اسلام است، یعنی مشخص کردن منطقه‌ای به عنوان خاستگاه اسلام که ارتباط روشنی با «هاجریان» (اعراب ساکن در مناطق شمال‌غربی عربستان که منابع یهودی آنان را از نسل هاجر و اسماعیل می‌دانستند) داشته باشد. برای این منظور، آنها سعی می‌کنند گزارش‌های تاریخی‌ای را که بعضی مناطق جغرافیایی را به هاجر و هاجریان نسبت می‌دهند با گزارش‌های باقی‌مانده از مراحل اولیه پیدایش اسلام مقایسه کنند و رابطه‌ای بین آنها برقرار نمایند، و در ابتدا لازم است که زمینه فکری مناسبی در خواننده برای این مقایسه تاریخی فراهم کنند. البته باید توجه داشته باشیم که توضیحات کرون و کوک به گونه‌ای است که معلوم می‌سازد هدف اصلی آنها نه نشان دادن «خاستگاه» برای اسلام در شمال‌غرب عربستان، بلکه درواقع، ارائه توجیه برای «زمان» واقعه ظهور اسلام است. ادعای آنها دارای سه فرض اساسی است: یکسان بودن «مهگرایه» (هاجریان) و مسلمانان، تطبیق بعضی نامهای ذکرشده در کتاب مقدس بر اماکن اسلامی، و قبله اول بودن پترا برای مساجد مسلمین. در این مقاله، به بررسی هر سه مورد مذکور پرداخته ایم. این مقاله را نشریه علمی پژوهشی فلسفه دین در زمستان 1396 منتشر کرده است.

مقاله را میتوانید از اینجا دریافت نمایید:

دریافت

عنوان: نقد و تحلیل فرضیه خاستگاه هاجری اسلام

حجم: 223 کیلوبایت

توضیحات: نقد بخشی از نظریه هاجریسم



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۲
سعید کریم پور

هاجریسم

نظرات  (۶)

سلام خسته نباشید 

هاجریسم کی چاپ میشه؟

پاسخ:
سلام و درود.
دقیق نمیتوانم به شما بگویم ولی ان شاءالله تا چند ماه آینده.

سلام روزتون بخیرباعرض پوزش کتاب هاجریسم که منتشرمیشه بی صبرانه منتظیم.ممنون

پاسخ:
سلام به شما. چاپ کتاب به دلیل مشکلات چاپ و نشر، کمی با تأخیر مواجه شده. به محض برطرف شدن مشکلات، کتاب منتشر خواهد شد. احتمالاً اواخر تابستان یا اوایل پاییز خواهد بود.
با تشکر از توجه و پیگیری شما
۰۱ مهر ۹۹ ، ۱۱:۴۳ احمدعلی شیخ

سلام آقای کریم پور عزیز.امیدوارم سلامت باشین.غرض از مزاحمت ،خبری از هاجریسم نشد؟!

پاسخ:
سلام برادر عزیز. امیدوارم شما هم سلامت باشید. هنوز خبری نیست، باید کمی بیشتر صبر کنید. من امیدوار بودم که این کتاب در تابستان منتشر شود ولی مشکلات متعدد، مانع از آن شد. امیدوارم در پاییز منتشر شود.
۲۹ آذر ۹۹ ، ۰۰:۲۳ احمدعلی شیخ

سلام و عرض ادب.آقای کریم پور بالاخره هاجریسم کی میاد🤕

پاسخ:
سلام برادر من. باور کنید خودم هم نمیدانم. امیدوارم تا پیش از پایان سال منتشر بشه. البته به شرط اخذ مجوز از ارشاد
۱۳ آذر ۰۰ ، ۲۲:۱۱ احمدعلی شیخ

سلام و عرض ادب خدمت آقای کریم پور عزیز.آقای کریم پور من اومدم ارشد ولی هاجریسم نیومد😅هنوز خبری نیست؟

پاسخ:
سلام برادر من. تبریک میگم به شما که وارد دوره ارشد شدید. ان شاءالله اخبار موفقیتهای روزافزون شما را بشنویم. هاجریسم هم چون کار دوره ارشد من بوده، منتظر ماند تا شما هم وارد دوره ارشد بشویم و در این دوره ان شاءالله به سرانجام برسد.

سلام استاد بزرگوار سوال داشتم از خدمتتون من مقاله‌ هاجریسم شما را مطالعه کردم وشما از کتیبه عبری مربوط به قرن چهارم میلادی صحبت کردید که در آن مکان حاگرا و حجر اسماعیل را در مکه نوشته است به نظرتون این نمیتونه یک دلیل محکم برای بودن اسماعیل در مکه باشه ممنون میشم پاسخ بدید

پاسخ:
سلام مجدد. شما دو بار دیگر هم این پرسش را پیش از این مطرح و ارسال کردید و چون دقیق نبود از پاسخ به آن خودداری کردم. چون بار سوم هم پرسش را فرستادید جواب میدهم اما خوب است پیش از طرح پرسش، اول، متن مورد نظر را درست و دقیق مطالعه کنید تا پرسش هم دقیق مطرح شود. اشاره شما، به مطلبی است که در انتهای صفحه 776 از مقاله بنده درباره یک کتیبه عبری آمده، اما آنجا گفته نشده که این کتیبه عبری مربوط به مکه است. نمیدانم چرا این را در پرسشتان آورده اید. آنجا فقط گفته شده که در یک کتیبه عبری از قرن چهارم میلادی، حاگرا همان منطقه «حجر» در عربستان شمالی دانسته شده است. اگر مطالب این صفحه و صفحات قبل از آن را با دقت بیشتری بخوانید، متوجه خواهید شد که بین این حجر (که نامش در قرآن هم آمده) و نام حجر که در مکه به محل قبر اسماعیل اطلاق شده، هیچ ارتباط تاریخی وجود ندارد، بلکه ممکن است صرفاً در همین حد بتوانیم بگوییم که اعراب نام حجر را از اینجا برگرفته و بر محل دفن اسماعیل اطلاق کرده اند (البته من لزوماً فرض وجود رابطه بین نام حجر در شمال عربستان و همین نام در مکه را تایید نمیکنم و فقط در حد یک گمان است که کرون وکوک مطرح کرده اند).
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی