درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

بسم الله الرحمن الرحیم
من سعید کریم پور دانشجوی دکتری رشته الهیات (شاخه ادیان و عرفان) علاقه مند به تحقیق و مطالعه در زمینه تاریخ ادیان هستم و این وبلاگ را برای اطلاع رسانی در زمینه کتابهای خود و برقراری ارتباط بیشتر با محققان و پژوهشگران این حوزه ایجاد کرده ام. از نظرات و نقدهای سازنده دوستان استقبال می کنم و آن را موجب ارتقاء سطح آگاهی خود و جامعه پژوهشگران کشور می دانم.

آخرین نظرات
۲۴ اسفند ۹۳ ، ۲۲:۴۱

مقدمه فرامرینوی راهب

مقدمه فرامرینوی راهب

فرامرینوی راهب، نام مستعار نویسنده انجیل برنابا در حدود قرن شانزدهم میلادی است. اینجانب در ترجمه خود از متن کامل انجیل برنابا، که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اخیراً منتشر کرده، متن کامل این مقدمه را از روی نسخه اسپانیایی آن که به تازگی در سیدنی استرالیا کشف شده، آورده ام. فرامرینو در این مقدمه، ضمن بیان داستانی خیالی از چگونگی دستیابی اش به نسخه قدیمی انجیل برنابا، مدعی شده که این نسخه را در کتابخانه پاپ سیکستوس پنجم دیده و پس از پنهان کردنش در آستین ردای خود، مخفیانه از کتابخانه پاپ بیرون آورده است. در اینجا بخشی از مقدمه فرامرینو را که به این ماجرا اختصاص دارد برای خوانندگان نقل می کنیم (علاقه مندان می توانند برای مطالعه متن کامل این مقدمه و همچنین تمام متن انجیل برنابا همراه با مقدمه ای کامل، به اصل ترجمه مذکور، چاپ انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مراجعه کنند):


خوشبختانه من به لطف خدای مهربان، دوستی نزدیک و صمیمانه‌ای با پاپ سیکستوس پنجم [اهل] مونتالتو داشتم، به طوری که مکرّر با یکدیگر خلوت می‌کردیم و درباره امور مختلف گفتگو می‌نمودیم. یکی از روزها که من و او در کتابخانه اش تنها بودیم، از اقبال من او خواب آلودگی شدیدی پیدا کرد و مدت کوتاهی به خواب رفت. در آن وقت با خود گفتم بهتر است در این فرصت کمی به مطالعه بپردازم. وقتی دست خود را [به سوی قفسه ها] دراز کردم و اولین کتابی را که به دستم آمد گشودم، دیدم همان کتابی است که آن همه مشتاق دیدنش بودم، یعنی انجیل برنابای حواری! با شادی فراوان آن را در آستین [ردای] خود پنهان کردم، و پس از بیدار شدن پاپ از او اجازه مرخصی خواستم و آن گنج آسمانی را با خود بیرون بردم. طی دو سال من آن انجیل را به دقت خواندم و بارها مطالعه کردم، تا سرانجام تصمیم گرفتم ایمان واقعی خویش را صراحتاً اظهار کنم، و آن [انجیل] را برای استفاده مؤمنین نوشته و منتشر سازم؛ زیرا مطمئن بودم که این انجیل حقیقی است و عقاید [موجود در آن] نوشته‌ای از جانب فرشته (روح القدس) است، چرا که درباره پیامبر مقدس خداوند به روشنی [سخن گفته] و نشانه‌های او را چنان به دقت بیان کرده که بهتر از آن ممکن نیست.


     متن کامل انجیل برنابا





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۴
سعید کریم پور

برنابا

فرامرینو

نظرات  (۴)

اخیرا نسخه ای از انجیل برنابا به زبان سریانی در کشورترکیه کشف شد همچنین مرحوم جلال ال احمد درمقدمه کتاب زن زیادی مینویسد در کتابخانه دوست کشیشم نسخه ای از انجیل برنابا را به زبان مقدس سریانی یافتم که در حواشی صفحات اول تا هفنم ان رساله پولس به کاتبان به همین زبان نوشته شده بود و مرحوم جلال ال احمد ترجمه این رساله را در ابتدای کتاب زن زیادی نوشته است. احتمال جعل در این انجیل بسیار مشکل است .وبهترین نظر همان است که مرحوم ایت ا لله طالقانی فرموده که این انجیل چارچوب اصلی خود را در طول زمان حفظ کرده ودلیل ان را فصاحت وبلاغت بالای ان میداند حقیقتی که حتی دکتر خلیل سعادت هم به ان اعتراف کرده .
۰۵ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۵۸ سعید کریمپور
با سلام
اگر خبر مربوط به نسخه سریانی مکشوفه در ترکیه را به دقت پیگیری کنید خواهید دید که معلوم شده نسخه مزبور جعلی است. بعداً گفته شد که یک نسخه 1500 ساله واقعی هم در ترکیه کشف شده که محتوای آن فقط همان انجیلهای چهارگانه رسمی است و نه انجیل برنابا، و معلوم شد که رسانه ها و سایتهای مسلمان این دو خبر را با هم مخلوط کرده و بسیاری از خوانندگان را به اشتباه انداخته اند.
سخن مرحوم جلال آل احمد هم به دلیل در دسترس نبودن سند مورد ادعای ایشان قابل هیچ گونه استنادی نیست، و  این تناقض تأمل برانگیز هم در آن وجود دارد که هم رساله پولس و هم متن انجیل برنابا که هر دو کاملاً مخالف یکدیگر بوده اند چگونه در یک نسخه آورده شده است! (البته منظور من دروغ بودن سخن ایشان نیست بلکه ممکن است آن مرحوم انجیل برنابا و کتاب دیگری به نام رساله برنابا را که کاملاً با آن متفقاوت است و همیشه هم در دسترس بوده با یکدیگر اشتباه گرفته باشد، چون بارها دیده شده نویسندگان مسلمان به خصوص در سالهای گذشته از تفاوت این دو متن آگاه نبوده و آنها را یکی تصور میکرده اند، که نمونه آن هم اشتباه آقای محمد صادقی در مقدمه کتاب معروفش بشارات عهدین است که این دو متن را یکی تصور کرده است. رساله برنابا کتاب کوچکی است کاملاً با حال و هوای پولسی که در زمره رسائل عهد جدید رسمی نیست اما در نسخه یونانی سینائیه آمده و نسخه های دیگری هم از آن بعداً در جاهای دیگر یافت شد و اکنون هم اصل یونانی و هم ترجمه های انگلیسی آن در اینترنت موجود است و محتوای آن به کلی با انجیل برنابا تفاوت دارد). متأسفانه شخصیتی که ما از مرحوم جلال آل احمد به عنوان یک نویسنده طنزپرداز میشناسیم نیز شک ما را نسبت به درستی ادعای او بیشتر میکند. اگر ایشان فردی جدی بود شاید میشد سخن او را هم اندکی جدی گرفت...
 بنده در پاورقی های مقدمه صد و پنجاه صفحه ای که بر متن کامل انجیل برنابا نوشته ام  ادعای وجود نسخه سریانی انجیل برنابا (چه نسخه مورد ادعایی مرحوم جلال آل احمد و چه نسخه حعلی سریانی مکشوفه در ترکیه) را به دقت بررسی کرده و نقاط ضعف آنها را روشن نموده ام، اگر مایل به اطلاعات بیشتر هستید میتوانید به اصل کتاب اینجانب مراجعه کنید. موفق باشید.

با سلام .

نظر کلیتان در مورد مناقشه انجیل برنابا چیست ؟ انتساب چنین متنی به قبل اسلام  تا چه حد صحیح و اطمینان بخش است ؟  با توجه به صراحتی که در مورد تایید عقاید اسلامی و نام مستقیم پیامبر اسلام در آن هست

( درآن حدی که به نظر من کسی که بتواند به صحت آن اطمینان کند هیچ بهانه ای  در قبال عدم  ایمان وی به اسلام منطقی به نظر نمیاید! ) موضع گیری دنیای مسیحیت در قبال آن  چیست ؟

علم باستانشناسی و صحت سنجی حر فه ای و تخصصی از قدیمی ترین

نسخه آن چه نتیجه ای به دست داده ؟؟!!!

تشکر از توجهتان

پاسخ:
سلام و درود بر شما.
لطفاً ترجمه بنده از متن کامل انجیل برنابا (چاپ انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) را همراه با مقدمه 200 صفحه ای که بر آن نوشته ام مطالعه بفرمایید تا حقیقت برایتان روشن شود (چاپ دوم این کتاب، بهتر از چاپ اول آن است و به زودی در بازار کتاب منتشر میشود). انجیل برنابا به صورت متنی که فعلاً در اختیار ماست یک متن جعلی است که قدمت آن بین قرون سیزدهم تا شانزدهم میلادی است و از آن قدیمی تر نمیباشد. البته در اسناد متعلق به قرون ششم و هفتم میلادی (نزدیک به عصر پیغمبر) نامی از انجیل برنابا برده شده اما اثری تا کنون از آن به دست نیامده و احتمالاً نسخه اصلی آن نابود شده است. متن فعلی، قدیمیترین نسخه اش مال قرن شانزدهم میلادی است (بر اساس همه یافته های علمی و بررسی های دقیق باستانشناسی) و خود متن آن هم از قرن سیزدهم و چهاردهم قدیمیتر نیست، و به هیچ وجه نمیتواند همان متن اصلی پیش از اسلام باشد. مگر آنکه نویسنده متن فعلی، به نحوی به آن نسخه اولیه پیشااسلامی دست یافته و بخشهایی از آن را اقتباس کرده باشد، که البته این یک حدس است که دلیلی برایش نیست.
در ضمن، امروز بر سر انجیل برنابا مناقشه ای بین اهل علم وجود ندارد و جر و بحثهای مربوط به آن فقط در محیطهای غیرآکادمیک و بین گروههای متعصب مذهبی انجام میگیرد. وگرنه در محیطهای آکادمیک، جعلی بودن این انجیل به اثبات رسیده و از این نظر، بحثی در آن نیست.
با آرزوی توفیق برای شما

سپاس !

من در چند ساعت اخیر مقداری از متن این انجیل را خواندم یک فرد زیرک حتی بدون تحقیق میتواند به جعلی بودن آن مشکوک شود . انگیزه نگارنده از طرز ناشیانه مفهوم نگاری آن که به وضوح در صدد اثبات ادعاهای اسلامی است مشخص است .جای تاسف است که ما مسلمانان این گونه با جعل و دروغ در صدد اثبات عقاید خویشیم .( مثل مورد ارتباط انیشتین با علامه بروجردی  و شیعه شدنش و اعتراف ناسا به معجزه شق القمر !!)

من دو کتاب شما را سفارش دادم و بعد از مطالعه آن دو کتاب توصیه شده شما را نیز سفارش میدهم ....

به امید موفقیت

پاسخ:
سلام و درود
بله، همان طور که خودتان هم به مواردی اشاره کردید، متأسفانه پیرایه های زیادی در طی قرون گذشته بر دین اسلام بسته شده که عمدتاً هم جنبه کلامی و الهیاتی دارند، و امروز بخش زیادی از وقت و انرژی یک دین پژوه و محقق بیطرف باید صرف پیدا کردن و اثبات نادرستی آنها شود، و این درحالی است که من شخصاً به موضوعات روحانی و معنوی و اخلاقی مطرح شده در کتابهای مقدس تمایل بیشتری دارم تا موضوعات علمی مرتبط با آنها. اگر راستش را بخواهید، بنده نمیدانم که بعد از پیدا کردن خرافه ها و پیراستن اسلام از آنها، نهایتاً چه مقدار مطلب منطبق با علم برای ما باقی خواهد ماند تا برای اثبات اصالت دین، قابل استناد باشند.
در ضمن، از اینکه بنده را مورد لطف خویش قرار داده اید و تهیه و مطالعه کتابهای بنده را در برنامه خویش گذاشتید از شما سپاسگزارم. امیدوارم در روشن شدن بعضی مسائل مورد مناقشه، سودمند باشند. اگر در هر موردی احساس کردید که مشورت با بنده ممکن است بتواند در روشنتر شدن مسائل ثمربخش باشد، مسلماً در خدمت جنابعالی خواهم بود و میتوانید مثل همیشه موضوعات مورد علاقه خود را بنده مطرح کنید تا با هم به تبادل نظر بپردازیم، که ان شاء الله برای هر دو طرف، آموزنده خواهد بود.
با تشکر و سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی