درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

درخشش

یادداشت های سعید کریم پور

بسم الله الرحمن الرحیم
من سعید کریم پور دانشجوی دکتری رشته الهیات (شاخه ادیان و عرفان) علاقه مند به تحقیق و مطالعه در زمینه تاریخ ادیان هستم و این وبلاگ را برای اطلاع رسانی در زمینه کتابهای خود و برقراری ارتباط بیشتر با محققان و پژوهشگران این حوزه ایجاد کرده ام. از نظرات و نقدهای سازنده دوستان استقبال می کنم و آن را موجب ارتقاء سطح آگاهی خود و جامعه پژوهشگران کشور می دانم.

آخرین نظرات
۲۹ بهمن ۹۳ ، ۰۰:۵۸

سرگذشت طومارها

کتاب سرگذشت طومارها، که نام اصلی آن پیام طومارها است، کتابی است از پروفسور ایگال یادین استاد دانشگاه عبری اورشلیم درباره نحوه کشف طومارهای بحرالمیّت و چگونگی انتقال مخفیانه آنها به فلسطین اشغالی. ایگال یادین که در زمان کشف طومارها علاوه بر جایگاه علمی اش دارای مقام معاونت وزارت جنگ اسرائیل نیز بود در این کتاب چگونگی ورود خود به ماجرای طومارها و اقداماتش برای انتقال آنها به فلسطین اشغالی را به طور کامل شرح داده است، و از این جهت کتاب مذکور دارای جزئیات فراوانی است که در منابع دیگر یافت نمی شود. این کتاب را نشر ادیان وابسته به انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در قم در سال 1390 منتشر کرده است.


سرگذشت طومارها

نظرات  (۵)

ایا در این طومارها اوصاف پیامبر اسلام (ص) مطابق با قران امده
شما عقیده دارید که لفظ پریکلیتوس در انجیل یوحنا نیامده ولی مرحوم فخرالاسلام در کتاب انیس الاعلام چاپ سنگی جلد دوم به گمانم حدودا صفحه 182 مینویسد استاد حقیر کتبی را که به خط یونانی وسریانی قبل از اسلام با قلم برروی پوست نوشته شده بود به من نشان داد که صریحا در انها نوشته شده بود پریکلیتوس وان نبی است که در اخر الزمان مبعوث خواهد شد و مصدق عیسی است  
۰۵ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۴۸ سعید کریمپور
با سلام
اوصاف پیغمبر در این طومارها نیومده، اما یه طومار بین اونها هست که در اون اشاره شده که یهودیان منتظر پیامبر موعود هستن. این کشف خیلی مهمه و یه سند محکم در اثبات سخن مسلمانان و آیات قرآن است که میگه یهودیها منتظر پیامبری بوده اند. علتش هم اینه که بعد از اسلام تا حالا یهودیان موضوع انتظار پیامبر موعود را انکار میکردند. این کشف مشون میده که سخن مسلمانان درباره اینکه یهودیان در قرون پیش از اسلام منتظر پیامبری بودند درسته. اسم این طومار، طومار عهد است.
ترجمه متن کامل طومارهای بحرالمیت با ترجمه اینجانب به زودی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر خواهد شد. من در مقدمه ای که برای آن نوشته ام، به موضوع انتظار پیامبر موعود اشاره کرده و درباره طومار موردنظر هم صحبت کرده ام، و شباهتهای بین آداب و رسوم فرقه یهودی اسینیان (که طومارهای بحرالمیت را نوشتند) با احکام و عقاید اسلامی را به طور مختصر بررسی کرده ام. مطالعه این کتاب حقایق زیادی را از تاریخ قوم یهود برای شما روشن خواهد کرد و پاسخ خیلی از سوالات خود را در آن خواهید یافت.
موفق باشید.
با عرض سلام و ارزوی موفقیت و سربلندی برای شما در تمامی عرصه هاو خدمت به علم وتحقیق وارزوی صبر و بصیرت و توفیق طاعت وبندگی خدا و خدمت به دین ومیهن . اگر ممکن است متن کامل طومار عهد را نوشته وانگونه که خودتان نوشته اید متن این طومار به ما می گوید یهودیان در انتظار یک نبی علاوه بر مسیح بوده اند ایا متن این طومار انچه را که در بابهای اول انجیل یوحنا است تایید نمی کند انجا که در ضمن سئوالات یهودیان از یحیی (ع) مشخص میشود منتظر سه شخصیت (الیاس-مسیح-ان نبی) بوده اند ویا دران قسمت از  متن یوحناهنگامی که عیسی(ع)برای مردم سخن میگفتند بعضی از مردم گفتند این همان نبی است وبعضی دیگر گفتند گویا مسیح است این قسمتها با طومار عهد سازگارتر است چون علنا به ما می فهماند که یهوددر انتظار نبی موعود بوده اند واین نبی موعود غیر از مسیح است تایوحنا14-26که در باره روح القدس به گمان مسیحیان است
۱۰ فروردين ۹۴ ، ۰۲:۲۸ سعید کریمپور
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
با سلام و تشکر از ابراز محبت شما. طومار عهد یا شهادت (Testimonia) به شماره سند 4Q175 طومار کوتاه اما معروفی است که در آن تلویحاً به اینکه پیامبر موعود تورات (نگاه کنید به تثنیه 18: 15-18) هنوز ظهور نکرده و بعداً ظهور خواهد کرد، اشاره شده است. در این طومار به مسیحان و شخصیتهای الهی که اعضای فرقه منتظر ظهورشان در آینده بوده اند اشاره شده، و چون در زمره آنها پیامبر موعود تورات (نگاه کنید به تثنیه 18: 18) هم مورد اشاره قرار گرفته، دانشمندان نتیجه گرفته اند که اعضای فرقه بحرالمیت (یا همان اسینیان که نویسنده طومارها بوده اند) او را هم شخصی می دانسته اند که در آخرالزّمان ظهور خواهد کرد، و ظاهراً او را یکی از مسیحان موعود می دانسته اند. متن این طومار همراه با ترجمه متن بقیه طومارها طی چند ماه آینده از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر خواهد شد. 
لازم به ذکر است، طوماری که به عنوان سند حاوی نشانه های پیامبر آخرالزّمان (از جمله مهر نبوت و غیره) مورد اشاره قرار گرفت، تحت عنوان «طومار کتاب نوح» شناخته می شود و شماره سند آن 4Q534 است، و آنچه که در آن آمده به وضوح بخشی از داستان حضرت نوح و پدران اوست. در این طومار، ضمن داستانی خیالی درباره پدر حضرت نوح و خود او، بعضی از نشانه های جسمانی نوح پیامبر به عنوان پیشگویی تولد او برای پدرش لامک ذکر شده است. داستان نوح و این نشانه ها که جزئی از آن است، از داستانهای قدیمی رایج میان یهودیان به شمار می رود. لازم به ذکر است در ابتدای کشف این طومار که دانشمندان هنوز به متن کامل داستان مجعول نوح دسترسی نداشتند، نشانه های مندرج در آن را مربوط به مسیحای موعود می دانستند، و همین باعث شده بود که عده ای از مسلمانان تصور کنند که این نشانه ها مربوط به پیامبر اسلام است، و سعی می کردند نشانه های مذکور را بر آن حضرت تطبیق دهند. در مورد این حدس اشتباه نگاه کنید به کتابی که تامر میر مصطفی پژوهشگر عرب درباره بشارات کتاب مقدس به ظهور پیامبر اسلام نوشته است (این کتاب به عربی است و به فارسی ترجمه نشده است). در اینجا بنا به درخواست آن خواننده گرامی، نشانه های مورد بحث را از متن خود طومار می آورم: «(I) ... از دستش: دو زانـ[ـویـ]ـش. [و بر سرش] بر مویش یک نشان ماه گرفتگی به رنگ سرخ. و شکل یک عدس بر [چهره اش؟] (خواهد بود) و ماه گرفتگی هایی بر رانش. [و بعد از د]و سال خواهد دانست (چگونه) در دل خود چیزی را از چیز دیگر (فرق بگذارد). در جوانی اش همچون ... خواهد بود [همچون مر]دی که چیزی نمی داند تا وقتی که از سه کتاب آگاهی یابد. و آنگاه احتیاط خواهد داشت و فـ[ـهم] خواهد آموخت... غیب گویان حـ[ـکیـ]ـم به نزدش می آیند، به زانوانش (در برابر پایش زانو می زنند). و با پدر و نیاکانش ... ِ برادران وی را آسیب خواهند زد. (روح) مشورت و حزم با اوست، و اسرار همه موجودات زنده را خواهد دانست. و همه تصمیمات ایشان که به ضد اوست به جایی نخواهد رسید و حکم (او) بر همه موجودات، بزرگ خواهد بود. تصمیمات او [موفقیت آمیزند] زیرا او برگزیده خداوند است. تولد او و نفس روحش... و تصمیماتش جاودانه است...».
درباره نکته ای که فرمودید، یعنی هماهنگی مضمون *** طومار با آنچه در انجیل یوحنا آمده، البته سخن شما کاملاً درست است، و بنده در مورد ارتباطی که یهودیان و مسیحیان اولیه بین پیامبر موعود تورات و مسیح موعود قائل بوده اند توضیحات مفصلی در کتاب خود «ادیان ابراهیمی و مسأله پیامبر موعود» داده ام که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه کنید.
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی